Recursos educatius

Aquí hi trobaràs un recull de conceptes i informació d’interès vinculada a la gestió de l’aigua.

DECÀLEG DE BONES PRÀCTIQUES EN LA GESTIÓ DE L’AIGUA “A CASA ENS MULLEM PELS RIUS”

A continuació et posem a la teva disposició un decàleg de bones pràctiques ambientals que pots fer des de casa per ajudar a recuperar els nostres rius.

Et recomanem que retallis aquesta làmina titulada  “A casa ens mullem pels rius” , li enganxis un iman i la posis a la nevera per tal que tota la teva família n’estigui al corrent. Entre tots, aneu omplint allò que ja feu bé i fixeu-vos en aquelles coses que encara us queden pendents per a millorar.

Animeu-vos!

ÍNDEX BIOLÒGICS

Aplicant diversos índex biològics, pots tenir una bona idea de l’estat ecològic d’un curs fluvial.

A continuació posem a la teva disposició, dos protocols per aplicar dos índex biològics:

CONTAMINACIÓ DE L’AIGUA

La contaminació de l’aigua és causada per la presència de grans quantitats de matèries estranyes en els ecosistemes aquàtics.

Els principals agents contaminants de l’aigua són:

  • Aigües residuals domèstiques
  • Aigües residuals agrícoles
  • Aigües residuals d’origen industrial
  • Els purins o fems procedents del bestiar de les granges
  • Els detergents que contenen grans quantitats de fosfats

Un dels problemes derivats de la contaminació de l’aigua és l’eutrofització: fenomen causat per una gran concentració de nutrients a l’aigua. Es produeix quan l’aigua rep una gran quantitat de nitrogen i fòsfor, substàncies que les algues fan servir de nutrients, de tal manera que les algues proliferen desmesuradament i l’aigua esdevé tèrvola i verda.

Cal dir que el nitrogen i el fòsfor, en condicions naturals, es troben en concentracions baixes a l’aigua, i són els reguladors principals del creixement de les algues i altres vegetals.

Quan les algues moren, els bacteris que les descomponen consumeixen molt d’oxigen, fet que provoca la mort dels peixos i d’altres organismes aquàtics.

L’ús de determinats detergents, els adobs i els purins constitueixen la causa més important d’eutrofització perquè aporten a l’aigua gran quanitat de fosfats i nitrats.

Si vols aprofundir més en el tema, consulta aquest link:

Programa de qualitat ecològica dels rius

DEPURADORES

Pots consultar les memòries de totes les Estacions Depurdores d’Aigües Residuals (EDAR)visitant el web del Consorci per la Defensa de la Conca del riu Besòs, l’apartat de sistemes de sanejament.

També pots trobar informació interessant referent a les EDARs, visitant el web Besòs Jove, concretament l’espai 2: Espai depuradora. Aquí hi trobaràs la següent informació:

  • Informació genèrica de les depuradores
  • Explicació de com funciona una depuradora, complementada amb un mapa de la conca del Besòs on hi ha ubicades totes les EDARs, tant les que estan gestionades pel Consorci per la defensa de la conca del riu Besòs, com les que estan gestionades per altres administracions. Les que estan gestionades pel consorci, estan marcades en vermell, i si cliques damunt del punt, t’apareix la informació bàsica d’aquesta.

BILL

BILL (Índex del Besòs i el Llobregat), és un índex de qualitat biològica basat en els macroinvertebrats que mesura la qualitat dels rius. Els organismes identificats a nivell família, tenen una puntuació major o menor en funció del grau d’exigència de la qualitat de l’aigua.

Els índex biològics són una eina adequada per valorar la qualitat del medi d’una forma fiable, ràpida i econòmica, per això es fan servir espècies o grups biològics indicadors. Els macroinvertebrats aquàtics són utilitzats amb èxit per avaluar la qualitat de l’aigua d’ençà fa molts anys, gràcies a que presenten característiques com ara:

  • Són de fàcil identificació i mostreig
  • Inclouen un nombre suficient d’espècies que engloben un espectre ampli d’hàbitats
  • Presenten una elevada sensibilitat als canvis ambientals
  • Es coneix la seva autoecologia
  • Tenen una àmplia distribució geogràfica
  • Es pot repetir el seu estudi en el temps

QUALITAT DEL BOSC DE RIBERA

El QBR fa una valoració ràpida de l’estat de conservació de riberes i atorga una puntuació entre o i 100. Es valoren quatre blocs independents:

  • Grau de cobertura de la ribera
  • Estructura de la vegetació
  • Qualitat de la coberta
  • Naturalitat de la riba

MANUALITATS

En aquest apartat hi trobareu les instruccions per a poder realitzar diferents manualitats interessants i/o divertides que es plantegen realitzar com a treball posterior d’alguna de les activitats incloses en el programa educatiu.

COM FER UNA REPRODUCCIÓ D’UNA CUCA DE CAPSA

Materials necessaris

  • Un cartró de rotllo de paper de vàter per alumne
  • Cola blanca
  • Paper pinotxo de diferents colors per a fer el cap de la cuca de capsa
  • Ulls mòbils per manualitats
  • Material de riu divers (fulles, sorra, tronquets, etc.)
  • Retoladors de colors
  • Neteja pipes de colors  per a fer les potes

Instruccions

  1. Primer de tot cal fer una boleta amb el paper pinotxo del color que es vulgui i de la mida d’un dels extrems del rotllo de vàter de cartró.
  2. Amb un altre trosset de paper pinotxo, s’embolica la boleta feta de manera que així el cap no té arrugues
  3. Amb un pinzell, posarem una mica de cola blanca al voltant del rotllo de paper de vàter per dins.
  4. Enganxar la bola que haurem fet i ja tindrem el cap de la cuca de capsa!
  5. Amb un pinzell posarem cola blanca al voltant del cartró, i d’aquesta manera podrem anar-hi enganxant el material que vulguem i així anirem decorant el cos de la cuca de capsa.
  6. Enganxarem els ulls mòbils al cap de la cuca de capsa, i hi dibuixarem també una boca amb un retolador
  7. Les potes les farem agafant un tros de neteja pipes del color que vulguem. El pleguem per la meitat formant una V i ho enganxem just sota del cap (entre el paper pinotxo del cap i el cartró de paper de vàter)
  8. I ja nomes ens queda fer-hi una FOTO ben xula!

DSC_1061cuques_capsa

COM ELABORAR UNA MÀSCARA DEL BARB DE MUNTANYA

Materials necessaris

Instruccions

  1. Agafem la silueta model del barb de muntanya que us hem passat, i el fem servir de plantilla per a dibuixar-lo sobre una cartolina blanca per cada nen.
  2. Retallem la silueta de la màscara per tal que cada nen/ tingui la seva, i també retallem els ulls i la boca
  3. Decorem la màscara com vulguem, amb colors, fent dibuixos, etc.
  4. A cada extrem de la màscara hi fem un forat per tal de poder enganxar-hi la goma
  5. Tallem un tros de goma negra de la mida del cap de cada nen
  6. Enganxem la goma fent un nus a cada extrem de la màscara
  7. I ja només ens queda lluir-la i fer-nos arribar una FOTO de la més xula!

Deixa un comentari